การทดลองบรรจุลำไยในกล่องกระดาษลูกฟูก โดยส่งทางอากาศไปประเทศสิงคโปร์ ระหว่างวันที่ 17 ถึง 20 กรกฎาคม 2522 = feasibility study of exporting longan fruits in corrugated boxes to Singapore by air freight during 17 to 20 July 1979 / Amornrat Swatditat...[et al.]

ผู้แต่งร่วม: Apibarlpuvanart, Ovart | Krisadaphong, Bovornsakdi | Lausang-ngam, Suchint | Mantrastian, Sumalee | Pringthongfoo, Choompol | Prugsakit, Kriengsak | Swatditat, Amornrat | สุจินต์ เหล่าแสงงาม | บวรศักดิ์ กฤษฎาพงษ์ | จุมพล พริ้งทองฟู | เกรียงศักดิ์ พฤกษากิจ | สุมาลี มันตเสถียร | อมรรัตน์ สวัสดิทัต | โอวาท อภิบาลภูวนารถ | Thailand Institute of Scientific and Technological Research
Language: Thai ชื่อชุด: Res. Proj. no. 21-22 Rep. no. 7ข้อมูลการพิมพ์: Bangkok : Thailand Institute of Scientific and Technological Research, 1979 รายละเอียดตัวเล่ม: 15 p.ชื่อเรื่องอื่นๆ: การทดลองบรรจุลำไยในกล่องกระดาษลูกฟูก โดยส่งทางอากาศไปประเทศสิงคโปร์ ระหว่างวันที่ 17 ถึง 20 กรกฎาคม 2522หัวเรื่อง: Corrugated boxes | International trade | Longan | Packagingสารสนเทศออนไลน์: Click here to access full-text สาระสังเขป: During the inspection of the longan fruits at Singapore, it was found that, the number of the bruised fruits was found more in the single-wall box rather than in the double-wall box. There were also some fruits dropping from stems, but the exact number could not be estimated because these fruits were also packed into the boxes. The percentage of rotten and bruised fruits during transportation were very low, being approximately 0.02 to 0.62 per cent and 0.04 to 0.57 per cent respectively. The number of the bruised fruits was found was found more in the single-wall box rather than in the duble-wall box. There were also some fruits dropping from stems, but the exact number could not be estimated because these fruits were also packed into the boxes. Authorsสาระสังเขป: Export shipment of longans to Singapore by air freight was conducted during 17 to 20 July 1979. The longan fruits were harvested and packed at the orchard in Chiang Mai. They were trucked down to Bangkok International Airport and forwarded by air to Singapore. The fruits were packed in two types of corrugated box, namely 1) single-wall corrugated box dimension of 45.0 x 27.5 x 25.0 cm with the net weight of 13 kg and 2) double-wall corrugated box dimension of 45.0 x 35.0 x 38.5 cm with the net weight of 23 kg. It was found that the single-wall boxes could not satisfactorily provide the best protection in terms of both safety and impact factors even though all the fruits looked acceptable, where as the dimension of double-wall boxes were too large and the gross weight was too heavy to handle. The proper dimension, the strength of the box, as well as the net weight of the content should be reconsidered.สาระสังเขป: The cushioning material used were longan leaves, sponge rubber and polyethylene film. The sponge rubber and plastic film are light, while the fresh longan leaves are heavy. On comparing the costs, it was revealed that the cost of sponge rubber and plastic film were approximately 45 to 60 per cent less than the transportation cost of longan leaves by air. The cost of sponge and plastic film does not differ much. The film could prevent the weight loss of fruits during transportation, and hence heat and water vapor accumulated inside the film. Since there are no pre-cooling facilities and refrigerated trucks at present, the sponge rubber could be used instead of fresh longan leaves as a cushioning material.สาระสังเขป: การใช้วัสดุช่วยในการบรรจุต่างกันเป็น 3 ชนิด คือ ใบลำไย, ฟองน้ำ, และพลาสติกฟิลม์. ปรากฏว่า ฟองน้ำและพลาสติกฟิลม์มีน้ำหนักเบา ส่วนใบลำไยมีน้ำหนักมาก. ราคาของฟองน้ำและพลาสติกถูกกว่าค่าขนส่งใบลำไยทางอากาศประมาณ 45 ถึง 60%. ราคาของฟองน้ำและพลาสติกฟิลม์ไม่แตกต่างกันมากนัก, แต่พลาสติกฟิลม์มีข้อเสียที่ว่าไม่สามารถระบายอากาศได้ดีเท่าฟองน้ำ, ถึงแม้ว่าจะมีข้อดีในแง่ที่ป้องกันการสูญเสียน้ำหนักลำไยระหว่างการขนส่งได้ดีก็ตาม. เนื่องจากการขนส่งในปัจจุบันเป็นไปตามธรรมชาติ ยังไม่มีการควบคุมอุณหภูมิ อาจใช่ฟองน้ำเป็นวัสดุกันสะเทือนแทนใบลำไยได้.สาระสังเขป: การทดลองส่งลำไยทางอากาศไปประเทศสิงคโปร์ ระหว่างวันที่ 17 ถึง 20 กรกฏาคม 2522 โดยบรรจุที่สวนลำไยจากเชียงใหม่ แล้วขนส่งโดยรถบรรทุกมายังท่าอากาศยานกรุงเทพฯ, จากนั้นจนส่งทางอากาศไปยังประเทศสิงคโปร์. ได้ทดลองบรรจุลำไยในกล่องกระดาษลูกฟูก 2 ขนาด คือ กล่องเล็กมีมิติภายนอก 45.0 x 27.5 x 25.0 ซม. มีน้ำหนักสุทธิ 13 กก. และกล่องใหญ่มีมิติภายนอก 45.0 x 35.0 x 38.5 ซม. มีน้ำหนักสุทธิ 23 กก. ผลการทดลองปรากฏว่า กล่องเล็กยังขาดความแข็งแรง, ส่วนกล่องใหญ่หนักเกินไป ควรที่จะปรับปรุงทั้งขนาดและความแข็งแรงของกล่องให้พอดีกับปริมาณลำไยที่บรรจุ.สาระสังเขป: ผลลำไยเน่าและแตกระหว่างการขนส่งน้อยมาก, มีผลเสียประมาณร้อยละ 0.20 ถึง 0.62 และผลแตกประมาณร้อยละ 0.04 ถึง 0.57. ปริมาณผลลำไยแตกในกล่องเล็กมีมากกว่าในกล่องใหญ่, ส่วนผลร่วงเนื่องจากการขนส่งนั้นยังคาดคะเนไม่ได้ เนื่องจากในการบรรจุได้ใส่ผลร่วงลงไปด้วย. - ผู้แต่ง
    Average rating: 0.0 (0 votes)
ชนิดของทรัพยากร Location Call number สถานะ Last seen Copy No. บาร์โค้ด
General Book
วว. เทคโนธานี
Available 2018-08-31 1 RP1979/440
General Book
วว. เทคโนธานี
Available 2018-08-31 2 RP1979/440-2

There are no comments on this title.

to post a comment.
    Thailand Institute of Scientific and Technological Research
    35 Mu 3 Technopolis, Tambon Khlong Ha, Amphoe Khlong Luang, Pathum Thani 12120
    ☎ 0 2577 9000, 0 2577 9300