การพัฒนาผลิตภัณฑ์น้ำองุ่นพร้อมดื่มบรรจุขวด = development of grape juice drink / Panida Banjongsinsiri, Supaporn Pispan, and Wiwat Pathomyothin

โดย: Banjongsinsiri, Panida
ผู้แต่งร่วม: Pathomyothin, Wiwat | Pispan, Supaporn | ปนิดา บรรจงสินศิริ | วิวัธน์ ปฐมโยธิน | สุภาภรณ์ พิศพันธ์ | Thailand Institute of Scientific and Technological Research
Language: Thai ชื่อชุด: Class. Invest. no. 49-04; Rep. no. 1 (Final report) (CONFIDENTIAL)ข้อมูลการพิมพ์: Bangkok : Thailand Institute of Scientific and Technological Research, 2006 รายละเอียดตัวเล่ม: 72 p.ชื่อเรื่องอื่นๆ: การพัฒนาผลิตภัณฑ์น้ำองุ่นพร้อมดื่มบรรจุขวดหัวเรื่อง: Grape juiceสาระสังเขป: Three kinds of grape juice drinks, for health consciious consumers, young children and general consumers were developed by the Food Technology Department , The Thailand Institute of Scientific and Technological Research (TISTR). Three commercial grape juices, 100% grape juice of Chaba brand, Kiwi Mix (kiwifruit+grape+apple) of Tipco Cool brand and 100% grape juice of Tipco brand, were chosen as prototypes for the three target groups. Two grape varieties (cv. White Malaga and Pok Dum) were selected to develop the grape juice formulations compared with three commercial grape juices. The formulated grape juice samples were pasteurized at 80 degree celsius for 30 seconds and immediately filled in polyethylene terephthalate (PET) bottles. Sensory evaluation was conducted with the three target groups using 7-Pointed Hedonic Scale for young children and 9-Pointed Hedonic Scale for health conscious and general consumers. The results showed that the score of the grape juice sample for health conscious consumers were significantly (p<0.05) higher in color, flavor and overall acceptability than Chaba's grape juice prototype, whereas no significant difference in flavor was observed between the grape juice sample and the prototype. As for young children, color, and overall acceptability scores between the grape juice sample and the Kiwi Mix of Tipco brand did not show significant difference. With respect to general consumer groups, the grape juice sample had considerably greates color and flavor acceptability than that of 100% Tipco grape juice (p<0.05). Nonetheless, there were no significant difference in flavor and overall acceptabilities between the grape juice sample and the prototype. - Authors.สาระสังเขป: ฝ่ายเทคโนโลยีอาหาร สถาบันวิจัยวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีแห่งประเทศไทย (วว.) ได้พัฒนาเครื่องดื่มน้ำองุ่นพร้อมดื่ม 3 รูปแบบ ที่เหมาะกับกลุ่มผู้บริโภคคเป้าหมาย ผู้รักสุขภาพวัยเด็ก และกลุ่มผู้บริโภคทั่วไป ในขั้นตอนการพัฒนาได้คัดเลือกน้ำองุ่นที่จัดจำหน่ายในท้องตลาดมาเป็นผลิตภัณฑ์ต้นแบบ ได้แก่ น้ำองุ่น 100% ตราชบา, น้ำกีวีมิกซ์ตราทิปโก้คูล และน้ำองุ่น 100% ของทิบโก้, โดยใช้องุ่นพันธุ์ไวท์มะละกาและป๊อกดำ น้ำองุ่นที่ได้รับการพัฒนานำมาผ่านกระบวนการฆ่าเชื้อระดับพาสเจอร์ไรซ์ที่อุณหภูมิ 80 องศาเซลเซียส เป็นเวลา 30 วินาที และบรรจุขณะร้อนในขวดพอลิเอทิลีนเทอร์ฟะทาเลต หรือ เพท (Polyethylene terephthalate, PET) จากนั้นนำหน้าองุ่นที่ได้ไปทำการทดสอบทางประสาทสัมผัสกับผู้บริโภคกลุ่มเป้าหมาย โดยใช้แบบการให้คะแนนความชอบแบบ 9-Pointed Hedonic Scale สำหรับกลุ่มผู้รักสุขภาพและกลุ่มทั่วไป, แบบ 7-Pointed Hedonic Scale สำหรับกลุ่มวัยเด็ก ผลการพัฒนาพบว่าน้ำองุ่นสูตรเพื่อสุขภาพได้รับคะแนนเฉลี่ยการยอมรับด้านสี, รสชาติ และความชอบรวม มากกว่าน้ำองุ่นแดงตราชบาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.05) แต่ไม่มีความแตกต่างทางสถิติในด้านกลิ่น, สูตรสำหรับเด็กได้รับคะแนนเฉลี่ยการยอมรับด้านสี, รสชาติ และความชอบรวม ไม่แตกต่างทางสถิติจากน้ำกีวีมิกซ์ตราทิปโก้คูล และสูตรทั่วไปพบว่าผู้บริโภคให้การยอมรับด้านสี และกลิ่นที่มากกว่าน้ำองุ่นแดง 100% ตราทิปโก้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.05) ในขณะที่คะแนนด้านรสชาติและความชอบรวมของตัวอย่างทั้งสองไม่มีความแตกต่างกันทางสถิติ. - ผู้แต่ง.
    Average rating: 0.0 (0 votes)
ไม่มีรายการทางกายภาพสำหรับระเบียนนี้

There are no comments on this title.

to post a comment.
    Thailand Institute of Scientific and Technological Research
    35 Mu 3 Technopolis, Tambon Khlong Ha, Amphoe Khlong Luang, Pathum Thani 12120
    ☎ 0 2577 9000, 0 2577 9300